FSR-Hungary FSR-Hungary FSR-Hungary
FSR-Hungary
Hajómodell sablon készítés
Ahogy a bevezetőben említettem, szeretnék segítséget nyújtani a műgyanta hajómodell elkészítésében azoknak, akik még nem elég gyakorlottak ezen a területen.

Terveim szerint a munkafolyamatokat leírom és fotókkal illusztrálom. A cikket abban az temben fogom írni, ahogy a modellem és a sablonom készül és ahogy az időm engedi.

Az első lépés, hogy legyen egy már meglévő modell vagy általunk készített "mag", amelyről szeretnénk sablont készíteni. Amennyiben egy meglévő modellről szeretnénk a sablont elkészíteni, akkor könnyebb a dolgunk és ezen írás első része nem is fontos azok számára.

Viszont aki egy új modell készítésébe kezd annak talán lesz néhány segítőkész ötlet a bevezető részben is.

A modell tervezéséhez nem kívánok különösebben sok "okosságot" leírni, mivel az jelentős elméleti ismeretet feltételez a hidrodinamika és a CAD programok területén. Aki ezen ismeretek birtokában van annak nem hiszem, hogy sokat tudnék segíteni, aki viszont csak kezdő annak saját tempójában kell megtanulni ezt a sok-sok mindent az alapokhoz.
Van azonban még egy lehetőség a "próba-szerencse".
Ez a lehetőség ismert a tudományos kísérletek területén is és bizony sokszor vezetett már
eredményre ez a módszer.

Amennyiben versenyeken lemértük már sok "menő" versenyző modelljét, készítettünk számtalan képet a titkokról üljünk le az asztalhoz és okoskodjuk ki azt a formát amit igazán szeretnénk.

Úgy gondolom, hogy a hajó fedélzetének jelentős szerepe van a maximális sebesség elérésekor a modell stabilitásában, ezért azon a formán is érdemes "törpölni" egy kicsit.

Gondoljuk meg azt, ha az autó ablakán 40km/h sebességnél kitesszük a kezünket a tenyerünkön milyen komoly erők ébrednek! Az FSR modellek 60 és 80 km/h közötti sebességen közlekednek így könnyen belátható, hogy egy jól vagy rosszul beállított és elhelyezett "szárny" - amely egyben fogantyú is - befolyásolja a modellünk viselkedését.
Ha például a startszámtábla felhelyezése nem párhuzamos a modell hossztengelyével, akkor az egy kitérített oldalkormányként fog üzemelni nekünk.
Ezt akkor korrigálni fogjuk a kormány trimmel, ami az egyenes úszásnál
mint egy kis fék úgy fog viselkedni.

Szóval érdemes elgondolkodni sok megoldáson és belátásunk szerint a legjobbat választani.

Természetesen ebben a kísérletezésben benne van a kudarc lehetősége igen erősen, de aki belevág az nyilván számol ezzel.

Én ennek a modellnek az tervezésénél a meglévő modelljeim paraméterei, a tanulmányaim során szerzett főleg aerodinamikai ismeretek, az autodidakta módon szerzett CAD ismeretek valamint a próba-szerencse módszer egyvelegét alkalmaztam.
Azt, hogy milyen eredménnyel még nem tudom! Ezt csak az első úsztatások után lehet meghatározni, hogy jó-e az irány. De hát ez is a modellezéshez tartozik!

Elkezdtem egy CAD programmal tervezni a modellt. Az eredményről néhány képet bemutatok.


A modell alsó része




Hogyan is fér el a motor és a rezó?


A változtatás azonnal látható.


A fizikai megvalósításban Tóth Gábor barátom - remélem nem haragszik meg, hogy barátomnak nevezem - segített.
Gábor cégének egy kis reklámot is csapok.
http://www.attautomatica.hu/
Megvásároltam az MDF bútorlapot amit összeragasztottam a megfelelő vastagságúra. Ebből a tömbből lett CNC marógéppel kimarva a test alsó része. A felső részt is hasonló eljárással készítettem volna el, de az MDF marás előtt elcsavarodott így
a fedélzetet kézzel, habból fogom elkészíteni.

A marószár a fogás nagyságától függően bordákat hagy maga után. Ezeket a bordákat már kézzel kell eltüntetni autójavító kitt és csiszolópapír segítségével. Ez egy nagyon lassú és egyben unalmas munka is, de nagyon fontos. Ezen a munkafázison múlik, hogy milyen lesz a modell felülete. Fordítsunk rá nagy gondot!



Itt látható a marószár által hagyott bordák.


Az MDF munkadarabot 150-es csiszolópapírral finoman csiszoljuk át, majd jól felhígított nitrolakkal impregnáljuk le. Erre azért van szükség, hogy az MDF lap ne szívja magába a
szórókittet. A lakk megfelelő alapot biztosít.



Egy kis finom csiszolás lakkozás előtt.


Szórókittet finoman felcsiszoljuk és utána az egyenetlenségeket az autójavító kitt segítségével kijavítjuk. Addig kell ezt folytatni, amíg a kívánt felületet el nem érjük.



Itt már látszik valami eredmény.



A dolgos kezek...


Egyenlőre itt tartok a munkával. Ahogy haladok úgy mindig folytatom ezt az ismertetőt.
Amennyiben jónak tartjátok így ebben a formában a leírást jelezzétek. Ha valamilyen más ötletetek van azt is írjátok meg!

A műgyantázás szakmai részéhez fogom kérni Molnár József (vegyész) segítségét, már csak azért is, hogy a szakmai hiba ne legyen nagyon sok az anyagban. Az tisztesség úgy kívánja, hogy Józsi cégét is reklámozzam, bár azt mondják a jó bornak nem kell cégér! http://www.alvin-plast.hu/

Elérkezett az idő, hogy folytassam a hajómodell sablonom építését!
Megvásároltam az Alvin-Plastnál a sablon készítéséhez szükséges gyantát. Ez egy poliészter gyanta, amely nulla zsugorodású. Valójában ez a gyanta is zsugorodik, mint mindegyik csak tartalmaz egy olyan adalékot amely duzzad. Ez az adalék a kötés során keletkező hő hatására elkezd duzzadni, így kompenzálva a térfogat csökkenést. A duzzdás beindítása miatt kell 5mm vastagságban egy rétegben laminálni a sablont. Az 5mm vastag rétegben keletkezik az a hőmennyiség amely szükséges a folyamat beindításához.

A lefényezett magot fel kell helyezni egy sík lapra. A széleit célszerű gyurmával tömíteni azért, hogy a felvitt gél ne tudjon a mag és a sík lap közé folyni. (Én mindig bútorlapot használok
ezekhez az osztósíkokhoz.)
Van egyébként speciális gyurma erre a célra, de az igazság az, hogy az iskolások által használt is tökéletesen megfelel.
Ezt követően a magot és a sík lapot formaleválasztóval kell bevonni. Ez egy igen fontos lépés, mivel az elsietett vagy elkapkodott munka csúnyán megbosszulja magát. Feltétlenül hagyjuk megszáradni és csak utána polírozzuk fel a leválasztót.
Sohasem szabad egy rétegben felvinni a felületre, célszerű háromszor megismételni.
Ezzel elkerülhető, hogy "bennszülöttet" építsünk!
Elkeserítő mikor a mag és a sablon egy egységet képez!

Ha mindent előkészítettünk következhet a gél felvitele. Ez jelen esetben ecsettel történt. A gél vastagsága 0,5-1mm között kell legyen.
Figyelni kell arra, hogy ne maradjon levegőbuborék a réteg alatt.
Várjuk meg amíg a gél teljesen megköt. Utána építsük fel az 5mm vastag réteget.
Száradás után ezt vagy valami ilyesmit kapunk.



Száradás közben folyamatosan világosodik a gyanta


A rétegek felépítése közben figyelni kell arra, hogy az átfedések a paplan rétegei között ne egy helyre essenek. Így tudjuk elkerülni azt, hogy a sablon néhol 8-10mm, egyes helyeken pedig 5mm.
Várjuk meg a 24 órát amíg szárad a sablon.


Fa vagy műanyag ékkel válasszuk le a síkról a sablont.


A megfordított sablon és benne a mag.
(Itt bízol legjobban abban, hogy nem bennszülöttet látsz!)


Modellező lécekből készített ékekkel lehet a magot kivenni a sablonból.


A sablon a szélek vágása előtt..


...és után


Elkészült a hajótest sablonja. A fedélzet most következik! Ki kell találni valami szépet és célszerűt és .....
Nehéz szülés lesz!
Ismét elkészültem egy részével a munkának, most ezt írom le röviden.

A fedélzet elkészítéséhez felhasználtam a "régi" modell formáját. Nem akartam a "koporsó" formát próbálgatni újra és azok az aerodinamikai elemek, amelyeket szeretnék alkalmazni az új modellen nem is illenének arra a formára.
A fedélzet készítésénél lépésálló habot használtam a kialakításához. Ezt elektromos vágóval alakítottam a megfelelő alakúra.




A kis méretű darabokhoz ezt
használom.



A képen látható vágó egy fémfűrész
keretből készítettem el. Az egész pár száz forintból kijön és nem kell egy
órától többet ráfordítani az elkészítésére. A fűrészlap helyére két darab
textilbakelit lapot rögzítettem. Ezekre szereltem fel a fűtőszálat és az
elektromos vezetéket. Jól szigetel és bírja a hőt. A feszítést egy rugóval
oldottam meg. Nagyon jó darabolni vele kisebb "alkatrészeket", mert nem kell egy
nagy kerettel szórakozni.
Az elektronika egy szabályozható tápegység amely 10A áramot tud maximum. Ezzel
akár a rövid akár a hosszú vágóhuzal hőmérsékletét jól tudom szabályozni. (Ha
valakit érdekel a kapcsolási rajz elküldöm e-mailben. Az elektronikát is én
építettem)


A megfelelő design elérése után a
habot bevontam 60-as üvegszövet + epoxival. Ez azért kell, mert az autójavító
kitt oldja a habot és elront minden addigi munkát. Ezt követően csiszolás,
kittelés, csiszolás stb. .... Ha megvagyunk a munkával akkor jöhet a festés.

Mint már említettem, amilyen szépre készítjük el a mag felületét, olyan szép
lesz a sablon felülete is.


Az lefestett magot visszahelyezzük a
már előzőleg elkészült sablonba




Így tökéletesen illeszkedik minden,
ha jól dolgoztunk!


Az alsó sablon megadja az osztósíkot.

A következő munkafázis a sablon és a mag között lévő apró rések tömítése. (Ha




van?!) Ehhez sima gyurmát használok, de van spéci is az Alvin-Plastnál. Aki
kívánja használhatja azt is.






Amikor minden szöszmötöléssel elkészültünk jöhet a formaleválasztózás. Ezt
mindenki saját belátása szerint a leválasztó használati utasításának megfelelően
végezze el. Fontos lépés!!!! Tudjátok már írtam a bennszülöttről.


Következik a felső sablon építése a
formagyantából!
Ez már az előzőekben ismertetett munka.



Elkészítettem a fedélzet és a burkolat sablonját!

Ha minden igaz, a végéhez közeledik a hajóépítés ezen szakasza.




Bontás előtt a sablon! (Remélem
szétjön!)




Amikor felépítettük az alsó részre a fedélzet
sablonját, akkor vágjuk le a felesleges üvegszövetet. Így kapunk egy
"összeragasztott" szendvicset, amelynél jelen esetben csak egy vékony zöld vonal
jelezte, hogy hol kell szétválasztani a két felet.

Ezt szintén modellező lécekből faragott ékekkel csináltam, a gél sérülésének
elkerülése miatt.




És győz az erőszak!



A jól megszokott reccsenés és
sztatikus szikrák pattogása kíséretében kettévált a sablon. Ezt az egy egészet
sikerült négy részre szednem! Ez nagyon jó hír, mivel így van egy kétrészes
sablonom és test és fedélzet magom.





A modell alja és teteje.


A két magot elteszem ősmintának arra
az esetre, ha szükség lenne valamilyen módosításra. Így nem kell teljesen újra
kezdeni az építést.






A fedélzet sablonja.





A rádiótér tető kialakításának
negatívja.



Végül, de nem utolsó sorban itt van a
burkolat. Ez adja meg a modell igazi és egyedi formáját. Természetesen van
aerodinamikai szerepe is, hiszen a modell másként viselkedik motorburkolattal és
nélküle. Aki versenyzett már úgy, hogy a modell egy borulás vagy ütközés miatt
elvesztette ezt az alkatrészét érezhette az eltérést.


Mivel "koporsóhajót" már nem szerettem
volna készíteni, ezért maradtam a régi modell formájának "felturbózásánál".

Amikor elkészültem a hab formával, szóltam családom női személyzetének, hogy
nézzék meg milyen lenne úgy!
Fejrázás fejrázást követett én pedig az ötleteknek megfelelően faragtam tovább a
habot. Szerencsére eljött a bólogatás ideje is! Megkezdhettem a végleges
kialakítást. Ez lett az eredmény!





Azt hiszem a munka java elkészült.
Készítek még kisebb sablonokat bordákhoz, tartókhoz és egyéb számomra fontos
részekhez, de ez már csak részletkérdés.

Remélem ezzel a cikkel tudtam segíteni azoknak, akik most próbálkoznak először a
sablonkészítéssel.


Jó munkát kívánok!



FSR-Hungary
Copyright © 2009 fsr-hungary.hu
Webdesign: Kapócs Gábor, Email: gabba84 (kukac) gmail (pont) com