FSR-Hungary FSR-Hungary FSR-Hungary
FSR-Hungary
FSR-V-H-O Világbajnokság

2012 Dessau
A VB-t két héten keresztül rendezték meg a németországi Dessau városában. Az első héten az O és H, a második héten a V kategória versenye került lebonyolításra. Mi csak a V versenyekre utaztunk ki mivel én ebben a kategóriában voltam érintett. Természetesen el lehetett volna tölteni nyugodt szívvel kettő hetet is, de ennek az anyagi vonzatát most nem „kívántam”.
Az O és H versenyekre a magyar csapat a következő versenyzőkkel nevezett:
Végh Sándor, Boros Zoltán, Berta Sándor, Soós Vince, Kiss Zsolt, Daróczi Péter, Szergej Scserbinyin, Nóbik Gyula, Szem Zoltán.
A V kategóriákban:
Tarr Tamás, Kápolnai Attila, Szem Zoltán, Bezeczky Csaba, ifj.Bezeczky Zoltán, Németh István,
Kiss Barnabás, Soós Vince, Daróczi Péter, Szénási Ernő, Kapócs Tibor.
Sajnos az élet itt is közbe szólt néhány versenyző számára és a verseny előtt illetve a versenyen le kellett mondani az indulást. Nem tudott eljönni a versenyre Szergej Scserbinyin, Nóbik Gyula, ifj.Bezeczky Zoltán, Bezeczky Csaba, Szem Zoltán. Szénási Ernő eljött de sajnálatos módon nem tudott indulni a futamokon. Szomorú ez mind a versenyzők, mind a csapat számára hiszen mindenki kifizette már az összes kifizetni valót, csak utazni kellett volna……
Az O-H versenyekről Végh Sanyi írt sok-sok információt és észrevételt, amelyet a fórumon lehet olvasni. Én csak a V verseny egy hetéről tudok beszámolni a teljesség igénye nélkül.

Az egyik nem elhanyagolható dolog az volt, hogy Dessau felé autózva az autó hőmérője folyamatosan egyre alacsonyabb értéket mutatott. Így a teljes héten a max. hőmérséklet napközben 23 fok volt, de éjszaka 14 fok is volt. Nem az itthoni 40 fokot kellett elviselni, aludni is nagyon jól lehetett.
A regisztráció vasárnap reggel kezdődött némi eső kíséretében. Már itt sok régi ismerőssel futottunk össze és váltottunk néhány szót. Tréning lehetősége szombaton és vasárnap nem volt a verseny helyszínén csak a tréning tavon. Ezt többen nehezményezték is az esti Team leader megbeszélésen.
Hétfőn kezdődtek a 3,5 és 7,5 ccm-es kategória első előfutamai.
3,5-ben Tarr Tamás 53 kört rajzolt a pályára így „csak” idővel lemaradva a 4. helyen állt. Ebből az eredményből már sejthető volt, hogy a döntő azért meg lesz.
Kápolnai Attila hajója csak néhány métert tett meg és fogorvosi eset lett belőle. Elvesztek a műanyag fogaskerék fogai. Illetve meg voltak csak a hajó aljában.
7,5-ben Soós Vince és Németh István egyaránt 50 kört teljesített amellyel a 17. és 20. helyen voltak. A modelljeik sebessége teljesen megfelelő volt akár a döntős helyek egyikére is. Kiss Barnabás 21 kört tudott megtenni a futamában, de a jobb felső bólyánál megpördült és megállt a modell.
Daróczi Péter az ifik között 31 körrel a 18. helyen állt.
15-ben én kezdtem. Az elején nem volt semmi gond, bár baromi nagy pályákat mentem. Mauro és Videmont legalább 5 km/h-val gyorsabb volt nem csak nálam, mástól is. Folksonnal voltam egy körön, talán hoztam rajta valamennyit, de az is kevés lett volna a döntőhöz. A pályáról annyit, hogy nagyon érdekes volt a térbeli „látványa”. Azt gondoltam, hogy csak én vagyok annyira béna, hogy nem vagyok képes „normális” pályát menni, de elkezdtük nézni a többi versenyzőt. Mindenki, szó szerint MINDENKI borzalmas pályákat ment. A honlapomon a galériában látható elég sok képen, hogy a jobb felső és az M-közép bólyát milyen iszonyú messze kerülte mindenki. Azt mondtuk megnézzük Barnust, hogy Ő hogyan veszi ezeket a bólyákat, hiszen Ő tényleg tud elég pontos pályát menni folyamatosan. Hát neki sem jött ki az átlag 6 métertől kisebb értékre. Természetesen ez nem kifogás semmire csak egyszerű tény. Én még ilyen pályán nem vezettem, de a pálya mindenkinek ilyen volt. Majd következett a vég! Egy belga csákó megpördült a jobb oldalon. Réka szólt is, hogy borult egy hajó, én pedig meg is néztem hol van. De a modell nem állt le, hanem alapjáraton elkezdett visszafelé kocogni a pályán. Ezt nem vártam és mikor odaértem a jobb alsóhoz, Ő ott volt szemben velem. Annyira futotta, hogy csak csuszára vettem, de felborultam. Szerencsére a modell nem sérült meg.
27-ben Kiss Zsolt 51 körrel a 11. helyen állt, ami akkor még döntőt ért. Vince 42 körrel a 18. helyen zárta az első futamot, de neki is ígéretes volt a sebesség a második futamra.
A második előfutamot Tarr Tamás várta a legjobb helyzetben. Neki azért nem kellett nagyon izgulnia a döntőért, bár a boogye így is a lábában volt. Megpróbált javítani az 53 körös eredményen, de 37 kör sikeredett. Meg volt a döntő!
Kápolnai Attila 31 kört teljesített a másodikban, amely a végső sorrendben az 52. helyhez volt elég.
7,5-ben Vince nehezen indult és sok lassú köre volt. Pár perc után a modell feléledt és jó tempóban ment, de ez már kevés volt. A VB-n még a későbbi start sem engedhető meg. 39 kör lett belőle. Összesítésben a 33. helyen végzett.
Barnus következett. 56 kör sikerült ebben a futamban teljesítenie és ez szerencsére a 7. helyhez volt elég. Így meg volt a második döntősünk is.
Németh István startja nem jól sikerült, mivel az indulásnál a stégről elé dobtak egy modellt. Nem tudta elkerülni az ütközést így sajnos megpecsételődött a futam. 45 kört karcolt a vízre és ezzel a 37. helyen végzett.
Daróczi Péter 30 körös eredménnyel nem tudott javítani a helyezésén, 28. lett.
A 15-ös második futam előtt már látszott, hogy minimum 61-62 kör kell a döntőhöz. Ennek tudatában csaptunk a 6 ló közé. Az apró változtatásnak köszönhetően egy picit nőtt a tempó, de szerintem még szerencsével is kevés lett volna a 12-be jutáshoz. Sikerült szűkebb pályát menni (ezt a fotókon is visszanéztük), de még hiányzott a sebességből 2-3 km/h. A jobb oldalon egy teljesen ártatlan helyzetben a modell elbújt a víz alá, így már nem volt min izgulni a maradék ídőre.
Kápolnai Attila 59 kört ment idővel, de ez már sajnos akkor tudott volt, hogy kevés. Attila 22. én 43. lettem.
27-ben Kiss Zsolt a 11. helyről várta a második futamot. Az első futamot elnézve benne volt a lehetőség, hogy csináljon Ő is 53 kört ami elég lehet a döntőbe. Sajnos ez nem sikerült, de így is a 17. helyen végzett amely nem lebecsülendő.
Vince porlasztója meglazult, így nem tudott normális túrát állítani a motoron. 30. helyen végzett az összesítésben.
A 3,5-es döntőben Tamás a 8.-nak jött el. Sikerült két hajót megelőznie is, de sajnos az élen haladó hajók folyamatosan növelték a távolságot Tarr Tamás hajójával szemben. Nem tudom pontosan melyik körben felborult a jobb oldalon egy modell. Nem igazán volt ez látható, így két hajó is eltalálta azt. Sajnos ezek közül egyik Tamás hajója volt. Ezzel az érmes remények elszálltak. Az élen haladó hármas ezt követően a helyzetnek megfelelően vigyázott a modelljére, nem mentek bele felesleges csatába. Tamás remekül küzdött az újra indítás után és végül a 8. helyen végzett.
A másik általunk nagyon várt döntő a 7,5 senior volt. A start a fotók alapján is a 10.-nek sikerült. A sebesség hiányát Barnus megpróbálta a lehetőségekhez képest a legszűkebb vezetéssel kompenzálni, ami elég szépen sikerült is. A futam közbeni történéseknek köszönhetően Barnus szépen előre jött a 4. helyre. Itt nem túl sportszerűen azon kezdtünk el imádkozni, hogy álljon meg valaki az első 3-ból. Az ima meghallgatásra talált és Cedeberg modellje a vége előtt 2 perccel kilehelte a lelkét. Így Barnabásnak 2 kört kellett behoznia és vigyázni a modellre. Ez sikerült is! Meg lett a 3. hely.
A 35-ről annyit, hogy Mauro az előfutamban 68 kört ment, ami azért a na b…. meg! kategória. Vártuk a döntőt, hiszen ez először adta az esélyt a 100 kör feletti eredményre, de nem sikerült. Sok álló hajó, mentőcsónak stb.
Technikai szemmel én olyan nagyon nagy újdonságot nem láttam. Egyedül az áttételes RS91 volt néha beszédtéma, de az sem tűnt csodafegyvernek. Gyorsan ment egy ilyen kialakítású modell, de a direkt hajtású modellek ugyanúgy gyorsak voltak, sőt még gyorsabbak. A stabilitáson sem növelt a jobbra forgó motor, mivel ez a modell is felborult az egyenesben. Nem tudom….. majd az okosok kitalálják a tutit!
Néhány érdekes infó a Team leader összejövetelről:
- amennyiben nem lesz ország, aki megrendezi a V-H-O kategóriákat együtt, úgy szét lesznek választva a VB-k. A németek jelezték elképzelhető, hogy 2014-ben is megrendeznék a VB-t. Ez természetesen NAVIGA döntés lesz.
- kínaiak felvetették, hogy csapat versenyt is kellene rendezni. Sokan nem is értették hogyan lehetne ezt megoldani. Filip mondta, hogy erre van egy nagyon jól működő magyar példa. Urosék is ezt javasolták. Az ígéret az, hogy a következő VB-n kísérlet képpen kipróbálják.
Az orosházi EB-t és VB-t még mindig sokan emlegették. Az a vélemény, hogy volt Orosháza, aztán semmi, semmi, semmi majd a többi VB és Leno.

Tibcsó
FSR-Hungary
Copyright © 2009 fsr-hungary.hu
Webdesign: Kapócs Gábor, Email: gabba84 (kukac) gmail (pont) com